Tuesday, March 22, 2011

Korang ingat senang ke nak buat tajuk entry..

Siapa kata yang nak buat tajuk tu tak susah.. Lagi2 kepada para blogger yang tak tentu masa nak taip entry ni.. Susah laa... Tapi mungkin ramai yang akan kata yang paling susah ialah membuat satu entry.. Itu memang betul, aku pun tak nafikannya.. Malah semasa pembikinan filem entry ini juga mengambil masa satu purnama lamanya..(tipu je ni..^^)

Eh, dah macam ayat zaman P.ramlee pulak..Ye, itulah topik yang akan kita bincangkan petang ni.. Err, bukan tentang ayat P.Ramlee tu, tapi tentang cara untuk menghasilkan tajuk.. Sesetengah orang akan dapat menjana elektrik cerita melalui sesuatu tajuk sahaja.. Manakala sesetengah yang lain pula perlu memahami cerita kemudian barulah boleh menghasilkan tajuk..

(tukar mood serius sikit)
Jadi korang di kategori yang mana..?? Kalau nak ceritakan tentang membuat tajuk ni, agak luas juga scopenya.. Jadi aku fokuskan kepada dalam dunia blog sahaja ye.. Kalau nak memberi tajuk dalam sesebuah entry, ia mesti lah sesuatu yang membolehkan orang lain tertarik untuk mengetahuinya a.k.a gempak.. Contohnya macam ni "Ke kedai membeli roti" dan "Tragedi ketika membeli roti".. Korang rasa yang mana korang lebih tertarik untuk membacanya..

Penggunaan tanda2 kiamat (!, ?, ~_~, ^^, ....., dan sebagainya) juga boleh memainkan peranan tersendiri.. Ini kerana dengan tanda sebegitu orang akan lebih memahami situasi untuk cerita itu.. Aku rasa korang pun ramai yang menggunakan cara ni kan... Selain itu, cara ni aku tak pasti sama ada korang setuju atau tidak.. Cara yang macam mana..??

Cara ni lah, korang buat tajuk lain dari entry asal.. Aku tau ramai yang tak setuju sebab itu akan membuatkan pembaca rasa kecewa gila babas.. Contoh macam korang buat cerita tentang anak mak limah, tapi tajuknya "Tsunami di Jepun".. Boleh tak..?? Kalau nak buat macam tu juga, korang dinasihatkan untuk selitkan lah sedikit benda yang ada kena mengena dengan tajuk tu agar pembaca tak kecewa sangat..

Okay lah, aku rasa cuma itu jelah benda yang aku nak sampaikan.. Aku sendiri tak pasti sama ada benda ini berguna atau tidak.. Kalau korang rasa ada sedikit ilmu didalam entry ini korang bacalah, tapi kalau rasa takde apa2.. Korang pun dah baca entry ni kan, takkan aku nak suruh tekan butang pangkah pula..hehehe

9 comments:

alien said...

yeh.. tajuk pun sesukar isi..
setuju

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

LOR...BUAT JE TAJUK APE2...JANJI SAMA DGN ISINYER...KHKIHKIH

Arpiiz said...

alien : yey, ada orang setuju..hehehe

Arpiiz said...

nanasahir : hahaha, tapi kalau entry kosong nak bagi tajuk apa..^^

gabanMorka said...

Aku suke buat tajuk yang berkias2..hehe

Siti Hajar Masri said...

tajuk yg terlintas difikiran je..:)

Sunah Mohammad said...

suka buat tajuk kontroversi...hahahaha!

cik ina said...

setuju dengan sunah mohamad :)

NUR AYNIE said...

mmg susah~terPaksa mengepam2 otak~! hihii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...