Friday, February 04, 2011

Shortcut key...

Salam semua, korang tau tak yang komputer ni pun ada shortcut juga.. Aku tau mesti ada yang tau dan ada yang tidak.. Tapi aku pasti yang ramai antara blogger yang ada dekat sini pandai tentang shortcut key komputer kan.. Fungsi untuk shortcut ni dapat korang gunakan andai kata korang punya mouse dah tak hidup.. so korang boleh la gunakan shortcut key ni untuk sementara waktu.. Bagi sesiapa yang tak tahu tu, jom la baca dekat sini supaya ilmu aku ni dapat memberi manfaat kepada korang ye..
kan senang kalau ada shortcut

*alt + tab : Tukar kepada windows lain.
*ctrl + F4 : Tutup windows yang aktif.
*ctrl + print screen : Copy gambar dari skrin ke clipboard.
*alt + print screen : Copy gambar dari skrin tanpa tab START.
*esc : Keluar.
*ctrl + Z : Undo.
*ctrl + Y : Redo.
*ctrl + C : Copy.
*ctrl + V : Paste.
*ctrl + X : Cut.
*ctrl + A : Select all.
*shift + F10 : Tunjukkan shortcut menu.
*ctrl + T : Tab baru.
*F5 : Refresh.
*F1 : Help

Sebenarnya ada banyak lagi, tapi aku lupa pula.. Nanti kalau aku jumpa buku aku tu aku tulis lagi ya.. Tapi kalau korang rasa rajin and nak tau lebih banyak lagi korang bole la cari dekat google.. Kalau korang cari mesti jumpe punya..

6 comments:

Unknown said...

wah seronok...mcm2 rupenye

NUR AYNIE said...

information yg amat bergune utk org mcm aynie yg kureng ilmu kekomputeran hihihi..=P

Arpiiz said...

nanti boleh la korang praktikkan ye..^^

KUREKURE COMEL said...

amboiii...gempak ni....hehehe

Unknown said...

ada satu lagi awk tak sebut..mana2 tutorial takde ajar short cut ni.

Arpiiz said...

eh, yeke..?? shortcut untuk apa tu..??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...