Wednesday, February 02, 2011

Tips blogwalking..

cepat ambil kertas kalau nak salin tips ni..
Salam semua, kalau korang baca tajuk dekat atas tu, mesti korang tertanya2 apa benda yang akan aku bongkarkan ni.. Kalau korang nak tau, korang teruskanlah bacaan korang tu ye..^^

Aku pasti yang semua blogger akan pergi berblogwalking.. Kecuali lah kalau ada orang buat blog untuk dijadikan sebagai diari dia, so tak payah la dia nak beblogwalking ni.. Istilah berblogwalking atau BMW BW bermaksud berjalan2 di blog orang lain untuk menjemput mereka datang ke blog kita (betul ke aku tulis ni, kalau salah tolong betulkan ye..)

Dekat sini aku nak bongkarkan rahsia untuk suami isteri blogger2 menjalankan aktiviti BW korang dengan mudah.. Cara ni aku sendiri yang praktikkan dan aku rasa orang lain pun ada juga yang buat macam ni.. Cara ini bukanlah seperti cara autoblogwalking yang pernah menjadi isu suatu masa dulu (bulan lepas kot aku rasa isu tu jadi panas).. Tapi cara ni adalah cara manual je..

Okay, aku bagitau la ye.. Firstly korang bukak la banyak2 tab blogger yang korang ada, tak kisah la dari korang punye shoutbox ke atau link2 simpanan korang ke.. Korang buka sebanyak mana yang korang rasa boleh, macam aku ni, aku biasa bukak dalam 10 tab je.. Korang dah buat macam tu ke..?? Kalau dah buat, korang tenung je pc korang tu, gurau je la.. Sementara korang tunggu loading tu korang pergi lah makan2 dulu ke, tengok tv ke..

Aku biasa tunggu dalam 5-10 minit, baru lah aku tengok balik tab2 tu, biasanya semua dah habis loading la.. Korang buka tab yang pertama dan korang isilah apa ayat yang korang nak tulis, pastikan ayat tu sesuai untuk semua blog tau.. Dah lepas tulis tu korang jangan tekan button shout tu dulu, korang tekan ctrl+a untuk all dan ctrl+c untuk copy ayat yang korang tulis tadi.. Kalau dah, korang boleh la tekan button shout tu..

Selepas langkah tadi, korang buka pula tab yang lain dan korang tekanlah ctrl+v untuk paste ayat yang korang copy tadi untuk diletakkan di shoutbox blogger lain pula.. Andai kata yang semua tab dah habis korang buat macam tadi, korang jangan tutup tab yang terakhir tu dulu.. Laaa, korang dah tertutup ke, takpe la nak buat macam mana kan.. Korang carilah satu blog yang ada shoutbox dan korang tekanlah semua blogger yang ada dalam shoutbox tu ye and korang buatlah cara yang sama macam kat atas tadi..

Last sekali aku nak ingatkan dekat korang, korang janganlah cuma singgah cari shoutbox dorang je tapi korang bace la sekali entry2 yang ada dekat blog dorang tu ye.. Selamat mencuba bagi yang baru nak mencuba..^^

7 comments:

zati embong said...

lama 2 nak tnggu lOading..hihismpai 5-10 min,kalau jat,mahu tertidur dulu.

Arpiiz said...

haha, itu la sbabnye suruh pergi tengok tv dulu..

tp rasanye tak ada la sampai 10 minit pun..^^

ct ajja said...

thanks bg tips blogwalking ni... akan di praktikkan.. :)

Anonymous said...

boleh jem laptop...huhu

Arpiiz said...

ct ajja: your welcome..^^

azharr: kalau macam tu kena la buka tab sikit2..hehe

Fathiah Hamim said...

memang buat gini pun. hehe tapi orang jarang guna ayat sama for everyone. unless tengah malas. ngehh

Akunyer said...

buat selalu... tq 4 da tips :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...