Sunday, January 30, 2011

Bila Dia berbicara...

Hujan, mungkin ramai yang mengatakan bahawa ia adalah rahmat dari tuhan.. Lebih2 lagi apabila setelah sekian lama cuaca panas terik yang selalu hadir melawat hari kita.. Pernah orang berkata bahawa setiap makhluk akan bersyukur jika hujan mula membasahi bumi ini, mungkin benar juga kata orang itu..

Tapi bagaimana pula jika hujan yang berlarutan selama berhari-hari bahkan mungkin berminggu-minggu.. Sudah pasti akan ramai yang mengeluh.. Ramai yang mengatakan bahawa ini adalah bala bagi manusia kerana ramai yang ingkar terhadap perintah-Nya.. Di manakah perginya perasaan bersyukur tadi, perasaan yang datang ketika kita mula mendengar bunyi titisan hujan yang jatuh ke tanah tadi..

Ketahuilah wahai insan, sekiranya rahmat yang kita fikirkan tadi menjadi bala.. Ingatlah yang sebenarnya ada sesuatu perkara lebih baik sedang menanti kita.. Jika kita mengeluh sebab hujan yang turun sehingga terjadinya banjir, berjaga-jagalah kerana iman kita ketika itu sedang di uji.. Janganlah kau menjerit meraung menyalahkan hujan, kerana dia hanya turun atas kehendak yang Esa sahaja..

Wahai manusia, ketika kita sedang berhadapan dengan musibah atau bencana.. Ketika itu sebenarnya Dia sedang berbicara dengan kita, maka marilah kita dengarkan apa yang Dia mahu katakan.. Bagaimana kita  mahu mendengar apa yang Dia bicarakan..? Cepat-cepatlah kita bermuhasabah, kenangkan kembali segala dosa-dosa dan kesilapan kita yang telah lalu dan kembali lah ke pangkal jalan..

(Teringat masa pergi ceramah motivasi dulu...)

5 comments:

~Nur Zulaiha~ said...

Bila Hujan mengeluh, bila pnas pon megeluh... Manusia tak pernah brpuas hati...
:)

Arpiiz said...

betul tu, tp dah mmg sifat manusia itu sendiri, nak buat mcm mne..^^

zati embong said...

jat suke hujan tapi O.o

Arpiiz said...

ni msti suke men ujan kan..^^

DiriKu said...

kalau menangis dalam hujan..tak ada siapa yang tahu :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...