Wednesday, January 26, 2011

Ada satu cerita.. (Part 6)

...Sambungan dari  Ada satu cerita.. (Part 5)

Setelah motor itu memotong keretanya, tiba-tiba kereta yang si suami sedang pandu itu hampir terbabas melanggar sebatang pokok kerana dia terlihat sesuatu yang membuatkan dia terkejut.. Si suami lihat ketika motor itu melintasi keretanya, dia hanya nampak motor sahaja, tiada penunggang..Dia juga yakin yang dia nampak motor itu hilang sebaik sahaja melintasi keretanya itu..

Si suami semakin berasa tidak senang dengan perkara yang berlaku kepada dia dan isterinya, dia nekad yang dia perlu sampai ke rumah Wak Darmawi dengan segera.. Kereta Waja berwarna biru itu terus memecut membelah kegelapan malam.. Kira-kira pukul 10.30 malam, sampailah si suami ke rumah Wak Darmawi yang ingin sangat dia temui itu..

Dia membiarkan sahaja isterinya di dalam kereta dan terus memanggil nama guru silatnya itu.. Assalamualaikum, laung si suami di hadapan sebuah rumah kayu.. Setelah 3 kali dia memberi salam tetapi tiada sesiapa yang menjawab, si suami melangkah mahu masuk semula ke keretanya kerana fikirnya mungkin gurunya itu tiada di rumah..

Tiba-tiba pintu rumah itu terbuka, kelihatannya ada seorang lelakit tua yang berdiri di hadapan pintu rumah itu.. Ya, cari siapa, tanya orang tua itu.. Dia hanya mengenakan kain pelikat sahaja lantas menampakkan tubuh badannya yang kurus.. Adakah ini rumah Wak Darmawi, balas si suami.. Lelaki tua itu mengiyakan soalan si suami dan menjemput si suami dan isteri masuk ke rumah..

Aku dapat rasakan yang kau di dalam masalah, benarkah.. Tanya orang tua itu.. Si suami mengangguk tanda betul, dia bertanyakan kepada orang tua itu dimanakah Wak Darmawi.. Orang tua itu menjawab yang Wak Darmawi belum pulang dari masjid.. Baru si suami teringat, sepanjang dia menuntut ilmu silat dengan gurunya itu, Wak Darmawi selalu pulang dari masjid pada pukul 11 malam kerana dia suka mendengar ceramah yang dianjurkan oleh pihak masjid..

Orang tua itu memperkenalkan dirinya sebagai Leman, teman rapat Wak Darmawi sejak 2 tahun lepas.. Si suami mula mengadu kepada Leman yang isterinya bersikap pelik sejak mereka keluar dari rumah baru itu.. Apabila si suami selesai bercakap, dengan pantas Leman menyatakan yang isterinya sudah diganggu oleh mahluk halus..

Si suami bertanya bagaimana orang tua itu boleh tahu.. Leman mengakui yang dia ada belajar sedikit ilmu dari Wak Darmawi.. Tetapi Leman mencadangkan lebih baik jika membiarkan Wak Darmawi sahaja yang membuat kerja-kerja sebegini.. Jam sudah menunjukkan pukul 11.25, tiba-tiba terdengar bunyi ketukan dari pintu kayu itu..

... Bersambung

.. Ada satu cerita.. (Part 7)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...