Friday, June 17, 2011

Kenapa bila khutbah, korang mengantuk..

Ala, kenapa aku gunakan perkataan korang tu..?? Patutnya para lelaki, betul tak..?? Tapi kalau aku buat macam tu, takut ada lelaki yang tak tidur masa khutbah.. Jadi bila aku gunakan perkataan korang tu, biarlah ia dirasakan oleh mereka2 yang tidur sahaja..

Aku tak nak tipu lah sebab aku sendiri pun kadang2 tergolong dalam kategori itu.. Jadi petang ni aku cuma tertanya2 kenapa boleh mengantuk masa dengar khutbah.. Apakah, ketika mendengar khutbah itu, hormon2 dalam badan ini berubah..??

Err, ni kena tanya dengan orang2 yang belajar bio lah ni..hehe. Di sini aku ada beberapa faktor sahaja yang aku tau.. Kalau korang nak tambah lain pun boleh jugak.. :

* Makan sebelum berangkat ke masjid..
* Ada setan tanduk lapan yang kacau mata korang tu..
* Korang letih sangat sebab pagi tadi buat banyak kerja..
* Tak cukup tidur malam tadi, so sambung masa dengar khutbah la pulak..
* Tak tau kenapa, memang dah semulajadi bila dengar khutbah je akan tertidur..
* Korang memang dah niat nak tidur masa khutbah..

Buat masa ini cuma itu jelah yang boleh aku nyatakan.. Aku pun tak tau sama ada benda ini betul ke menjadi faktor masalah itu.. Tapi menurut pengetahuan aku lah, mendengar khutbah itu rukun solat jumaat.. So, kalau dah tertidur tu macam mana lah ye..??

P/s : Masa sekolah dulu, lepas habis solat jumaat je mesti tertidur..huhu

4 comments:

dyanie said...

sbb mnusia stakat 10 mnt blh la bg tumpuan..lbh dr uh....mmg ssh..ahha

Mawar Berduri said...

erk.. hmmm.. setakat nie belum pernah pergi solat jumaat.. hee...

Arpiiz said...

dyanie : owh ye ke, tak tau pulak kita..hehe

Arpiiz said...

mawar berduri : hehe, awak pergi solat jumaat ke..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...