Wednesday, April 13, 2011

Remove write protection untuk pendrive..

Salam buat para readers yang sedang berehat dan bersantai pada waktu ini.. Kali ni aku  nak sharekan sikit satu benda yang aku rasa mungkin ramai yang cari.. Tapi aku tak sure lah cara ni boleh guna atau tidak tapi sekurang2nya korang boleh try..

Kalau hari tu aku ada tunjukkan cara untuk remove write protection untuk micro sd card.. Dan nampaknya ramai juga yang baru tau tentang hal ni.. Kali ni pula aku telah ditanya oleh seseorang untuk cara buang write protection bagi pendrive pulak.. Lagi sekali aku ingatkan yang cara ni aku tak pasti berkesan atau tidak, tapi korang boleh lah try..

Firstly korang pergi buka Disk Management.. Kalau tak tau nak cari dekat mana, korang pergi dekat Run dan taip diskmgmt.msc.. Korang akan jumpa benda ni..
jangan segan untuk klik kalau tak nampak..
Kedua pulak korang pergi klik dekat pendrive korang tu dan klik kanan, pilih Format.. Korang jangan pulak terus pergi format pendrive korang tu, tapi korang buat macam dekat gambar bawah ni.. Err, yang nama tu korang tak payah lah ikut ye..

Okay, cuma itu jelah.. Nampaknya korang terpaksa lah format juga.. Tapi kalau dah pendrive korang tu ada write protection, takkan lah korang boleh isi apa2 kot.. Cuma itu je yang aku nak share kan.. Kalau ada sebarang masalah boleh lah tanya dekat sini.. Nanti boleh lah aku tolong2 cari jalan penyelesaiannya ye..^^

9 comments:

sayanakhiburan said...

Nice info bro!

RM132.22 : Earning Dari Ipanelonline

Alan Rizque said...

Thanks..nak cuba kat pendrive aku yang ada masalah sama...

KUREKURE COMEL said...

mina rajin gak masuk run cmd....
beyeh je....hehehe..

tq info...

farah wahedda said...

thnks berikan infrmation ni heheheh

Aleen Aiden said...

knape nak remove write protection ye?
ok,nak mengaku siang2 bab2 technologi nih memang alin ketinggalan 10batu d belakang.hu3

Arpiiz said...

aleen : ada sesetengah pendrive yang memang dah disetkan macam tu..

bila jadi macam tu, pendrive tak boleh lah nak simpan apa2 data..

Sukahatiadam said...

alang alang dah buat benda tu.. teruskan lah format pendrive tu sebab isu ini ...

sila baca entry drpd saya utk tahu lebih lanjut.. errr..bukan spam tau!!

Sukahatiadam said...

lupa pulal mau kasi link entry tu.. ini dia http://sukahatiadam.blogspot.com/2010/11/pendrive-fake-tipu-saiz.html

Anonymous said...

kenape lak bile klik kanan xleh nak format ek?yg tang format tu langsung xboleh tekan....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...