Tuesday, September 20, 2011

Widget yang patut ada dalam setiap blog..

Salam dan hai kepada readers serta para pembaca semua..

Hmm, dah lama sangat rasanya aku tak buat tutor ni.. So dikala aku sedang ada idea ni, boleh lah aku curahkan beberapa kasih sayang ilmu yang aku ada tentang dunia blog ni.. Korang dah sediakan ke pen dengan kertas ke belum ni, sebab lepas je korang baca entry ni, entry ini dengan sendirinya meletup..

Ah, merepek je aku ni.. Ingat macam cerita Mission Impossible ke nak main letup2 ni.. Dah2, daripada aku terus melalut panjang, baik aku terus bagitau je apakah widget yang perlu ada dalam setiap blog..

* Widget LinkWithin..
- Aku rasa widget ni agak penting sebab nanti bila pembaca selesai baca entry korang, dorang mungkin akan tertarik dengan entry2 lepas yang ditunjukkan dalam linkwithin tu.. So ia akan membuatkan pembaca tu duduk lama dekat blog korang..

* Bloglist..
- Ini pun penting jugak sebab didunia blog ni, kita kena saling tolong menolong.. So bila korang tolong sebarkan nama blog orang, nanti orang lain pun buat macam tu jugak..

* Top entry..
- Ini pun lebih kurang macam LinkWithin tu jugak, cuma yang ini akan menunjukkan dekat pembaca entry mana yang paling femes dalam blog tu..

* Shoutbox (bagi yang baru berblogging)..
- Kalau korang baru lagi nak berjinak2 dengan dunia blog ni, aku rasa ini adalah antara satu widget yang boleh menyumbangkan korang traffik.. So, bila traffik banyak, nanti cepatlah femes..hehe

* Iklan (kalau yang nak duit laa)..
- Bagi orang yang mempunyai mata duitan tapi bukan mata merah (salah satu penyakit mata), iklan adalah benda wajib ada dalam blog.. Tapi kalau korang bukan mata duitan pun boleh je letak iklan, yelah mana la tau nanti dapat rezeki lebih..

Itu sahajalah benda yang aku nak bagitau dekat dalam entry ni.. Kalau ada apa benda yang buatkan korang tak puas hati, korang bagitau je dekat tempat komen.. Tapi kalau korang puas hati dengan entry ni, silalah bagitau jugak ditempat komen tu..hehe

P/s : Aku rasa korang ada benda nak tambah lagi kan, so bagitau je tak payah nak malu2..hehe

8 comments:

emarieys said...

link within tu memang akan memudahkan kita nak balas jejak tp ia akan buat blog kita berat nak loading

Aleen Aiden said...

aku rase antara yg paling penting jugak adalah popup komen dgn chatbox.kekadang pyh nk berinteraksi dgn tuan punye blog klo xde benda nih.hu3

Misty Melor said...

errr yang iklan tu tak reti nak pasang hehe... nampak sgt buduh nyer sis ni.. berblogging bertahun2 tp bab tu fail :D

Unknown said...

kadang bila pakai shoutbox ni bila on9 pakai fon dia tak nampak, kalau c-box boleh nampak...

Anonymous said...

pasang iklan nuffnang leh bagi duit tabung..huhu

Unknown said...

tgh trpikir2 nak letak top entry tu ke tak..haha

teha said...

shoutbox tu mmg kena laa kot.. hehe

Unknown said...

link within tu penting.. aku suka widget tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...