Thursday, August 06, 2015

[Tutorial Thursday] Cara letak widget follow untuk blogspot.

Salam dan hai kepada para readers semua...

Okay, ni ada satu cerita sikit macam mana boleh terhasilnya tutorial kali ni. Mulanya macam ni, semalam aku saja lah godek-godek blog ni, kononnya nak tukar lah apa yang patut. Sekali buang sana, buang sini, terbuang lah widget Follow tu. Haa, menggelabah lah aku ibarat cacing kepanasan, lepas tu aku nak letak lah balik widget Follow tu, tapi tak jumpa pulak.

Namun setelah beberapa purnama aku mencari, okay lah sebenarnya tak sampai sejam pun aku cari dan akhirnya aku jumpa jugak kat mana widget Follow tu menyorok. Korang tau tak berapa gembiranya aku apabila aku menemui widget tu, aku hampir-hampir menitiskan air mata tanda kegembiraan. Err, ni entry tutorial or entry merapu ni.?? Okay, sambung balik tutorial aku.
Aku tak nak guna Google+ Followers tu sebab cuma orang yang ada Google+ je yang boleh add.
Mula-mula korang pergi je dekat bahagian Layout tu dan korang tekan lah Add a Gadget tu dan nanti akan keluar lah pop-up skrin yang menunjukkan pelbagai jenis widget untuk blog korang. Kemudian korang pilih pulak More Gadgets dekat bahagian kiri skrin tu. Selepas itu, korang scroll je ke bawah, dan korang akan nampak disitu lah widget Followers menyorok.
Haa, tekan dekat More Gadgets tu.

Tengok, dekat bawah sekali dia menyorok.
Sebenarnya aku tak sure kalau ada orang nak guna tutorial ni atau tak, kalau bermanfaat untuk orang lain bagus lah, tapi kalau takde pun boleh juga buat tambah aku punya entry.hahahaha. Jadi, sampai disini sahaja entry tutorial untuk minggu ni, nak kena cari bahan untuk entry minggu depan ni, kalau tak entah tutorial mengarut apa yang aku bagi korang baca.

P/s : Kalau dulu widget Followers tu ada dekat bahagian Basic, sekarang dah tukar pulak

4 comments:

NuSaNa NoSa 91 said...

hikmah hilang widget, ada idea tulis tutorial kan.. nice~ ^_^

Arpiiz said...

@NuSaNa NoSa 91 : Hahaha, tula boleh gak update something.

kakaktiricinderella said...

Haha Takleh blah hampir menitiskan air mata XD
Bagus nie. Yang takde widget followers tuu sila buat cepat cepat.

aeinnamusa said...

Good sharing utk newbie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...