Tuesday, August 25, 2015

[Tech Tuesday] Solar Pod, rumah bergerak.

Salam dan hai kepada para readers semua...

Kalau kita pergi berkhemah mesti kita tak jumpa khemah yang moden, bergaya dan juga style kan. Tapi yang ini lain, sebab ini ialah "rumah bergerak" yang lain dari yang lain. Memang lah ianya nampak kecil dan tak sesuai untuk tinggal lama-lama. Tapi Solar Pod ni sesuai lah kalau nak dibawa ketika pergi berkhemah atau membuat aktiviti luar.

Berkhemah tanpa menggunakan elektrik memang agak susah bagi kebanyakan orang. Inilah yang menjadi penyebab bagi pembuat Solar pod ini membina rumah yang boleh menggunakan elektrik dengan hanya mengumpulkan tenaga solar sahaja.

Dengan bentuk yang diambil seakan-akan gaya model dari era masa depan, ianya bukan kerana dibuat secara suka-suka. Tetapi ia mengambil kira jangka masa benda ini boleh digunakan kerana dianggarkan rumah ini mampu bertahan sehingga beberapa generasi.

Menggunakan bahan yang mampu tahan lama, sesuai dengan keadaan sekeliling dan juga mesra alam, Solar Pod ini dianggap sebagai rumah yang berteknologi hijau. Walaupun ada yang mengatakan rupanya tidak sesuai dengan kehendak sesetengah orang, tetapi ianya agak bersesuai mengikut peredaran masa.

P/s : Hmm, aku dah lama tak pergi berkhemah, kena ajak member ni..

4 comments:

Emy said...

Mcm takde privacy je rumah tu

Arpiiz said...

@Emy : Nak privacy, letak lah langsir kat cermin tu.hehehe

Nazihah@Jiha said...

boleh terbang ka nii? hehehe

Kakak Tiri Cinderella said...

Macam terdedah jer, Arpiiz. Tokojut tengok kak ponti melintas kang. Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...