Friday, August 07, 2015

[Facts Friday] Fakta menarik tentang kereta.

Salam dan hai kepada para readers semua...

Kereta merupakan kenderaan utama pada masa kini. Setiap hari akan keluar sahaja kereta baru dan memasuki ke jalan-jalan raya. Jadi kat sini aku kongsikan sedikit beberapa fakta menarik tentang kereta yang mungkin korang tau atau mungkin korang tak tau.

* 1 billion kereta digunakan setiap hari.
- Purata dianggarkan hampir 1 billion kereta digunakan oleh manusia disetiap negara atas bumi ini.

* Masa untuk kereta pergi ke bulan
-  Kalau kereta boleh pergi ke bulan, ia mengambil masa selama 6 bulan dengan kelajuan 60mph atau pun 95km/jam.

* Jumlah bahagian kereta.
- Kereta biasa mempunyai 30,000 bahagian. Siapa lah yang rajin sangat tanggalkan satu persatu kereta tu.

* Kemalangan kereta pertama.
- Kemalangan kereta pertama telah dicatatkan berlaku pada tahun 1891, di Ohio.

* Salah bawak kereta kotor.
- Di Rusia, menjadi satu kesalahan jika pemandu membawa kereta yang kotor dan tidak dicuci. Kalau dekat sini tak payah risau, setiap tempat ada je kedai cuci kereta.

* Jangka hayat kereta.
- 95% jangka hayat kereta hanya berada di tempat parking sahaja. Jadi, rajin-rajin lah korang bawak kereta korang tu jalan-jalan.

* Jumlah kereta di Los Angeles.
- Di Los Angeles, jumlah kereta telah melebihi daripada jumlah penduduk di negeri itu. Tak tau lah kalau kereta rosak pun dikira jugak.

* Kereta dan pencemaran.
- Pada awal abad ke-20, kereta kuda dikatakan telah mencemarkan alam sekitar kerana najisnya yang berada dimerata-rata tempat, jadi penggunaan kereta pada masa itu dilihat lebih mesra alam.

P/s : Aku ni nak bawak kereta pun tak tau..huhuhu

3 comments:

Zizie Zack said...

menarik fakta2nya...

Arpiiz said...

@Zizie Zack : Hehe, thanks sebab baca ye..

Kakak Tiri Cinderella said...

Nice facts..
Kereta melebihi penduduk tuu maybe ramai pemilik kereta dah mati. Yang tinggal hanya kereta. Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...