Tuesday, August 18, 2015

[Tech Tuesday] Teknologi pada tahun 2020

Salam dan hai kepada para readers semua...

Tahun 2020, tinggal lagi 5 tahun je lagi kita akan sampai ke tahun itu. Cepat sangat masa berlalu dan sama lah juga dengan teknologi yang semakin hari semakin pesat berubah. Korang ingat lagi tak 5 tahun dulu teknologi macam mana rupanya.? Kalau 5 tahun dulu, aku memang tak pernah pun terfikir tentang smartphone, smartwatch., tapi sekarang semua tu dah ada.

Jadi, korang nak tau tak apakah teknologi yang bakal atau kemungkinan akan keluar pada tahun 2020.? Okay, dekat sini aku akan share kan dekat korang. Lepas baca nanti boleh lah korang bayangkan macam mana lah tahun 2020 tu akan jadi nanti.hehehe

* Penggunaan telefon pintar semakin meluas.
- Mungkin sekarang ni kita tengok penggunaan telefon memang sudah meluas, tapi pada masa akan datang penggunaan telefon canggih atau pintar yang akan semakin meluas. Orang-orang tua yang duduk dekat kampung pun nanti dah pandai main skype, chatting. Yelah, lagi pun orang-orang tu masa tu pun kita-kita jugak kan..

* Perkembangan penggunaan tenaga solar
- Oleh kerana sumber asli semakin berkurang, maka akan banyak negara akan mula beralih kepada sumber yang boleh diperbaharui. Contohnya macam tenaga solar, bila sudah banyak penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui, jumlah kos pengunaan akan semakin berkurang. So, korang dah tak payah lah nak marah-marah sebab harga bil naik.hehehe



* Semakin banyak penyakit dapat dirawat
- Para saintis dan doktor tidak pernah berhenti daripada menghasilkan ubat-ubatan untuk merawat penyakit-penyakit yang muncul. Jadi mungkin pada masa akan datang, penyakit kronik pada masa kini akan mudah diubati. Entah-entah, masa tu nanti kalau demam pun cuma makan sebijik pil je, terus sihat..

* Teknologi kereta pandu sendiri.
- Aku dah pernah cerita tentang Autonamous Car ni dekat entry lepas. Jadi pada tahun itu nanti, mungkin pengunaan nya di jalan raya sudah bermula. Tapi untuk ia digunakan secara meluas, aku rasa belum lagi kot. Kalau dah meluas, baru lah dapat merasa tidur masa pandu kereta..

* Internet percuma dimana-mana sahaja.
- Sekarang sudah ada rancangan untuk mewujudkan rangkaian internet percuma secara meluas tanpa batas negara. Kemungkinan untuk membuat internet percuma tanpa sempadan ini boleh berlaku pada tahun 2020 nanti. Aku rasa pada masa tu nanti, kita dah tak payah bayar bil internet sebab mungkin bil tu masuk terus dalam cukai je.

Sebenarnya semua andaian ni berdasarkan pemikiran aku je, tapi tadi aku check yang orang lain pun ada pikir macam aku jugak. Kalau ikut korang pulak, masa tahun 2020 tu nanti teknologi apa yang akan ada.??

P/s : Aku tak sabar nak tunggu internet percuma tu, mintak-internet nya laju.hehehe

7 comments:

Nazihah@Jiha said...

ermm kalau tgok keadaan skrg..ermm ermm hehehe
tp sy suka kalau semua sekolah disediakan kemudahan teknologi yang baik hehe

Nurul Syahida said...

hi...teknologi sangat cepat berubah kan..apa-apa pun tak sabar nak tunggu kereta pandu sendiri...boleh tidur sepanjang memandu..boleh makan nasi jugak...haha

Tuan Nurul Ain Tuan Ismail said...

Sembelit ketika hamil? Seksanya, ikuti langkah-langkah pencegahan di sini : SEMBELIT KETIKA HAMIL

beat said...

nabi ada bagitau yang akhir zaman ni fitnah muncul dari bumbung rumah, rasa-rasa....

SuperMario Bros said...

uish.

Ct Roxalynna NH said...

tertanya, Malaysia akan termasuk sama ke...
Melihatkan pada situasi sekarang.. hehe..hermmm

Kakak Tiri Cinderella said...

In shaa Allah........ Kalau laaaaa betul haha
Tapi.. Selagi wujud perkataan LOW BATERY, selagi tuu dunia belum maju. Humph ! XD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...