Thursday, July 02, 2015

[Tutorial Thursday] Cara Buat Username Untuk Facebook Page

Salam dan hai kepada para readers semua...

Blog sapa kat sini yang dah ada Facebook Page.?? Kalau ada, sila komen kat ruangan komen bawah ni, dan untuk sesiapa yang takde pulak, korang kena komen jugak dekat tempat komen tu. Korang tak tau nak komen apa.?? Ala, korang tulis lah apa-apa je yang berkaitan dengan entri ni.

Okay, kepada sesiapa yang baru buat Facebook Page, cuba korang tengok dekat link atas tu. Korang tak tau nak tengok macam mana.? Aishh korang ni, tengok guna mata lah.hehehe, jangan marah ye.
Macam ni, mula-mula korang pergi bukak Facebook Page korang dan tengok link dekat atas browser korang tu. Kalau dia tulis "facebook.com/id412321431..etc" tu maknanya Facebook id korang jenis default punya, so tak best lah kalau nak share Facebook link korang guna URL yang berjela panjang tu.

Jadi, cara nak buat nya senang sahaja. Tapi sebelum tu, ada syarat-syarat dan pantang larang yang perlu korang patuhi, kalau korang langgar juga pantang ni, nanti korang akan diganggu oleh makhlus halus yang benama nyamuk malam ni. Syaratnya ialah, page korang tu mestilah sudah mempunyai like sebanyak 25 dan keatas, kalau 25 sipi-sipi mungkin boleh lepas kot. Itu syarat yang Facebook bagi ye, bukan aku saje-saje.

Korang dah sedia ye nak buat Facebook Page URL korang punya sendiri, jadi korang follow je steps aku tulis ni.

Steps 1
Korang pergi dekat link ni.. facebook.com/username
Klik dekat gambar ni kalau nak tengok lagi jelas

Steps 2
Korang pilih page mana yang korang nak tukarkan tu dan bila dah pilih, korang tulis lah kat ruang kosong bawah tu "www.facebook.com/url_link_yang_korang_nak"

Steps 3
Tekan button Check Availability tu dan tengok kalau-kalau nama yang korang pilih tu dah pernah guna atau belum.

Dah siap dah, cuma itu je yang korang perlu buat. Senang je nak buatnya, sebab aku sekali baca tutorial je dah dapat. So korang mestila dapat buat jugak kan, korang semua kan bijak-bijak belaka.hehehe

Okay, sampai sini je tutorialnya dan kalau korang ada nak mintak apa-apa tutorial, korang bagitau je ye. Nanti aku akan try cari dan try buat (aku takde idea nak tulis tutorial apa untuk minggu depan ni.huhuhu).

Source tutorial : Create a Username for a Facebook Page


2 comments:

NARDtheNERD said...

oooo cam tuuuu.. good infoo :)

Arpiiz said...

@NARDtheNERD : thanks sebab baca ye. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...