Thursday, July 30, 2015

[Tutorial Thursday] Cara cantikkan telur rebus

Salam dan hai kepada para readers semua...

Korang mesti pernah pergi kenduri kahwin dan dapat bunga telur kan. Biasanya telur rebus tu korang akan simpan dalam peti ais sebab korang belum lagi rasa nak makan telur tu. Tapi lepas lama-lama tersimpan, korang pun akan buang telur rebus tu sebab dah takde tempat nak letak telur biasa. Kalau nak bagi budak-budak makan pun kadang-kadang dorang makan sikit je.

Jadi hari ni aku nak ajar korang macam mana nak cantikkan telur rebus tadi tu dan lantas dapat menarik minat orang untuk memakannya.. Korang dah sedia ke belum nak membuat eksperimen terhadap telur-telur rebus yang tersimpan dalam peti ais korang tu.?? Kalau dah sedia, sila teruskan pembacaan korang ni..

Bahan-bahan :
- Telur rebus
- Pewarna makanan

Cara-cara:
- Korang retakkan kulit telur rebus yang korang ada tadi dengan menggunakan sudu atau korang hentakkan ke lantai je. Tapi jangan sampai tertanggal kulitnya tu.

- Kemudian, korang pilih lah pewarna makanan mana yang korang nak gunakan. Kalau ada macam-macam warna, korang gunakan je semua..

- Selepas itu, korang sapukan perwarna makanan tadi dekat kulit telur rebus yang dah retak tadi. Korang sapukan gunakan sudu boleh, gunakan tangan pun boleh tapi nanti tak boleh hilang pulak warnanya.

- Dah warnakan kulit telur tadi, korang bilas dengan air biasa dekat sinki rumah korang. Tapi kalau korang nak guna sinki rumah jiran pun boleh jugak, cuma pastikan yang korang dapat izin dulu lah.

- Bila dah siap basuh, korang keringkan sebentar di tempat-tempat yang boleh mengeringkan telur tadi. Kalau rajin sangat, korang guna hair dryer pun boleh je.

- Last steps, korang buangkan lah kulit telur tadi dan korang lihat lah hasil nya.

Okay, korang boleh lah tunjukkan dekat budak-budak tadi dan sudah pasti mereka akan makan telur rebus tadi dengan lahapnya. Bukan setakat budak-budak je yang tertarik, mesti jiran sebelah yang korang tumpang sinki tadi pun akan turut sama menikmati telur rebus yang telah korang ubah ni..Owh ye, sebenarnya aku belum cuba buat lagi dan aku harap siapa-siapa yang dah makan telur tu tak menghidap penyakit kronik lah ye.hehehe

Dah macam telur dinosaur pulak aku tengok.
P/s : Aku konfius nak letak kan entry ni dekat wordless wednesday or tutorial thursday..

2 comments:

Kakak Tiri Cinderella said...

Selama nie rebus jer. Tak terfikir pun nak wat cemnie. Haha
Memang macam telur dinosaur punnnn...

Arpiiz said...

@Kakak Tiri Cinderella : Eh, pernah tengok telur dinosaur gak ke.??
hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...