Friday, July 17, 2015

[Facts Friday] Amalan Sunat Di Aidilfitri

Salam dan hai kepada para readers semua..

Selamat hari raya aidilfitri kepada semua para pembaca, tapi kalau masa korang baca ni hari raya haji, selamat hari raya haji aku ucapkan. Tapi macam mana pulak kalau masa korang baca ni takde hari yang special.? Kalau macam tu aku wish selamat sejahtera jelah ye..hehehe. Kali ni aku nak share dekat korang antara amalan sunat di hari raya. Jadi, teruskan pembacaan korang kalau nak tau..


Antara amalan sunat di hari raya aidilfitri.
Bertakbir
Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya anak bulan dan berakhir setelah selesainya imam membaca khutbah. Disunatkan juga  untuk kita bertakbir di sepanjang perjalanan dari rumah menuju ke masjid utk menunaikan solat aidilfitri.

Memakai pakaian baik dan juga wangian
Disunatkan kaum muslimin memilih pakaian yang terbaik serta indah-indah mengikut kemampuan masing-masing untuk menuju tempat solat. Disunatkan juga kaum lelaki memakai wangi-wangian tetapi tidak disunatkan kepada kaum wanita.

Menghidupkan malam raya dengan beribadah
Jika sepanjang Ramadhan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah contohnya melalui solat tarawih, maka ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud.

Makan sebelum solat sunat hari raya

Disunatkan kaum muslimin menjamah makanan sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Perbuatan ini bertujuan menutup segala andaian bahawa dibenarkan berpuasa pada hari raya.  Kebiasaannya Rasullullah s.a.w akan memakan kurma dalam jumlah yang ganjil pada pagi hari raya. Namun, tidak bermakna umat islam perlu menyediakan buah kurma untuk dimakan pada hari raya Aidilfitri.Mereka bebas memakan apa sahaja.

Bergembira di hari raya

Setelah sebulan umat islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah s.w.t, maka tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat. Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari raya aidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah , seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarah sesama umat islam. 

Ada banyak lagi perkara sunat yang korang boleh buat, kalau korang nak tau korang tengok dekat blog  tempat aku amik artikel ni.

Sumber blog : 10 amalan sunat Rasulullah di hari raya aidilifiti

P/s :  Ada yang terlupa solat hari raya ke tadi.??hehehe

5 comments:

Unknown said...

Semua saya buat, ank nak part bergembira di hari raya..haha XD

Arpiiz said...

@iyliana n. : Bagus lah kalau buat semua, saya pun cuma buat part bergembira tu je..hahaha

Unamn said...

saya paling suka berkumpul ramai2 gelak2 , record video, ziarahi rumah saudara anddd pergi road trip sama2 XD

Arpiiz said...

@izzati husna : hehhe, sama lah kita, high five sikit.xD

Yanty Lee said...

Selamat Hari raya !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...