Sunday, July 05, 2015

[Story Sunday] Ayah Akan Sentiasa Ada Di Sisi Mu.

Salam dan hai kepada para readers semua..

Aku memang tak sangka yang ibu aku akan memarahi aku seteruk ini. Tidak pernah aku melihat ibu memarahi aku sehingga dirinya sendiri yang mencucurkan air mata. Aku faham kenapa ibu memarahi aku, aku juga faham yang sememangnya aku yang bersalah jadi aku terima segala teguran dan marahan ibu. Aku berjanji yang aku tidak akan mengulangi salah aku itu.

Setelah beberapa minit aku dimarahi, aku kembali masuk kedalam bilik, aku sangat-sangat menyesal dengan tindakan aku semalam. Kalau lah aku balik sahaja kerumah selepas habis tuisyen, pasti ibu tidak akan risau sehingga ke hari ini. Aku tidak mahu memikirkan perkara yang sudah lepas itu. Tapi entah kenapa hati aku berasa sakit sangat.

Rasa sakitnya itu seolah-olah seperti sakitnya apabila jantung ini meletup. Aku seperti ingin melakukan sesuatu, tapi aku tidak pasti apakah ia. Akhirnya tanpa aku sedari, air mata aku jatuh mengalir ke pipi aku. Dan apabila aku sedar tentang air mata itu, perasaan di dada aku menjadi sebak sehingga aku menangis sendirian di dalam bilik aku.

Ketika aku sedang menangis itu, tiba-tiba ada satu suara yang datang menerjah ke gegendang telinga aku. Suara yang sudah amat lama tidak aku dengari, suara yang lembut itu memberitahu aku agar bersabar. Ingin sahaja aku menoleh dan mencari dari manakah bunyi suara itu datang. Namun entah mengapa, anggota badan aku kaku.

Aku tidak mampu bergerak dan dalam masa yang sama juga, aku dapat merasakan seolah-olah ada seseorang sedang mengusap kepala aku. Bukan setakat kepala aku sahaja diusap, aku juga terkejut kerana aku memang dapat merasakan bahawa ada tangan seseorang yang mengesat air mata di pipi aku ini. Ketika aku masih lagi didalam keadaan terkejut, tiba-tiba suara itu muncul lagi dan mengatakan.

"Ayah akan sentiasa ada di sisi kamu.."

Habis sahaja aku mendengar ayat itu, terus aku tersentak dan kali ini badan aku sudah kembali bergerak. Segera aku memanggil nama ayah, aku mencari disegenap ruang bilik aku, namun kosong. Tiada sesiapa yang berada didalam bilik itu selain diri aku sendiri. Kemudian aku menangis sekali lagi, cuma tangisan kali ini bukan lah tangisan kerana menyesal.

Tangisan kali ini ialah tangisan gembira kerana aku tahu bahawa aku teramat rindukan ayah aku yang telah pergi sejak sebulan lalu. Aku sangat gembira kerana dapat mendengar suara ayah aku, walaupun aku tidak pasti sekiranya itu hanyalah mimpi dan khayalan aku sahaja. Aku bergegas menuju kebilik air dan mengambil wudhuk. Aku lakukan solat sunat dan berdoa agar ayah aku akan sentiasa mendapat rahmat dari-Nya.

Aku teringat ketika aku kecil dahulu, sekiranya ibu memarahi aku sehingga aku menangis, ayahlah orang yang akan datang memujuk aku. Dialah yang akan mengusap kepala aku sambil menyuruh aku bersabar. Dialah juga orang yang akan mengesat air mata di pipi aku ini. Kini dia sudah tiada, jadi aku perlu memastikan perjalan hidup aku dan ibu aku menjadi lebih baik berbanding sebelum ini.

P/s : Sebenarnya cerita ni aku dapat dari kawan aku, tapi aku ubah cerita ni supaya tidak sama dengan ceritanya.

2 comments:

Fadzi Razak said...

Buat cerpen ke? Try hantar dekat Fixi. Mana tau ada rezeki.

Jemput join giveaway http://www.fadzirazak.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html. 12 pemenang dicari!

Arpiiz said...

@Fadzi Razak : Hahaha, cerpen ni cuma saje-saje. Tapi kalo rajin, nanti boleh try hantar..xD

btw, thanks sbb jemput join giveaway tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...