Tuesday, June 30, 2015

[Tech Tuesday] Benda yang ada kena ada dalam laptop

Salam dan hai kepada para pembaca semua.

Okay, malam ni aku nak share kan dengan korang sedikit ilmu pengetahuan aku tentang bab komputer ni. Sebenarnya bukan lah ilmu sangat pun, tapi lebih kepada pengalaman aku dalam menggunakan komputer ni. Eh, tapi ilmu tu kan boleh datang dari pengalaman jugak, jadi betul lah bila aku cakap aku nak kongsi ilmu dekat korang. Okay, kita ke perenggan seterusnya...

Kali ni aku nak senaraikan beberapa software yang sepatutnya diinstall kan kedalam komputer anda. Korang dah sedia nak tau kan.? Kalau tak sedia lagi, anda diminta untuk duduk sambil peluk bantal korang kuat2 sebab aku bakal menyenaraikan software2 itu.

CCleaner
CCleaner ialah software yang aku gunakan untuk meringankan beban yang ditanggung oleh komputer aku. Beban yang aku maksud kan ialah cache2 atau data2 yang terkumpul didalam komputer sama ada ketika kita gunakan internet atau gunakan komputer itu sendiri. Jadi, kalau korang rasa komputer korang tu dah mula slow. Nak bukak folder pun makan masa bertahun, baik korang gunakan software ni.



Media Player Classic (Home Cinema)
Software pilihan aku yang seterusnya ialah Media Player Classic, software pilihan aku kalau nak tengok movie, filem dan cerita. Bukannya aku tak nak gunakan windows player yang sudah tersedia tu, tapi bagi aku software ni lagi senang untuk aku gunakan.


Winrar
Winrar ialah software yang digunakan untuk menyimpan file ke dalam saiz yang lebih kecil. Kalau korang ada nak simpan file yang saiz nya besar, tapi sayang nak buang. Korang boleh lah compress kan file korang tu menggunakan Winrar ni. Aku gunakan software ni sebab senang aku nak extract file2 yang aku dah download.


 

Windows Security Essential
Software ini ialah sejenis antivirus software yang digunakan untuk melindungi komputer kita daripada serangan-serangan iblis virus yang ada di dalam internet. Memandangkan banyak antivirus popular berbayar, jadi aku gunakan software free ini sebagai pilihan hati aku..hahahaha


Firefox
Aku baru je menggunakan Firefox ni, walaupun dulu aku pernah meninggalkan dia demi Google Chrome yang boleh tahan lah powernya. Tapi kini aku kembali semula menggunakan khidmat dia apabila aku mahu melayari dunia internet yang sangat luas. Masa mulanya memang aku tak puas hati sebab Firefox ni selalu crash, tapi untuk update baru ni nampaknya dia dah makin stabil. Jadi aku terus masukkan dia didalam senarai ni.


Open Office
Untuk software yang terakhir ni, aku gunakan Open Office sebagai pengganti Microsoft Office. Fungsinya sama sahaja seperti Microsoft Office, ada word, powerpoint dengan excel. Cuma apa yang berbezanya, software ni percuma. Jadi kalau korang tak jumpa tempat download Microsoft Office, korang boleh lah gunakan Open Office ni dulu untuk sementara.

Okay, cuma itu jelah benda yang aku dapat senaraikan. Aku rasa korang sendiri pun dah ada semua software2 ni, tak payah aku bagitau pun korang dah download sendiri kan.?? Takpelah, sekurang-kurangnya aku boleh rujuk entri ni kalau aku lupa benda apa yang patot aku download lepas aku format laptop or komputer aku.hehehe

5 comments:

Cik Roxa said...

yg MPC tu guna version berapa ek best?

Arpiiz said...

@Ct Roxalynna NH, hmm better guna yang latest lah. tapi saya guna yg version lama pun okay je.:D

kakaktiricinderella said...

Ada Winrar dengan Mozilla je.. OMG.

Arpiiz said...

@Kakak Tiri Cinderella : takpe, janji komputer tu boleh guna.:D

Hazyyy said...

nice info here !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...