Sunday, July 12, 2015

[Story Sunday] Tira (Part 2)

Salam dan hai kepada para readers semua..

...Sambungan daripada Tira (Part 1)

Beg Tira bergerak-gerak dengan sendirinya dan Tira yang masih dalam keadaan terkejut mengambil batang penyapu yang berada di luar bilik. Dia segera menolak-nolak begnya kerana takut jika ada apa-apa haiwan yang berbahaya duduk didalam begnya itu. Setelah beberapa kali dia menolak beg tu, beg tadi kemudiannya senyap dan berhenti bergerak.

Tira berhati-hati mengangkat begnya dan ketika dia mengangkat beg itu, tiba-tiba ada sesuatu yang jatuh daripada kocek beg. Sebiji batu berwarna hijau tergolek dan ia menghala ke kaki Tira. Pada mulanya Tira agak takut untuk melihat batu sebesar bola golf itu, tapi entah kenapa dia terassa tertarik untuk mengetahui batu itu dengan lebih lanjut. Diambilnya batu itu dan kemudian dia membelek-belek batu itu.
Bayangkan jelah yang rupa batu tu macam pokeball ni..

Ada sesuatu yang pelik dengan batu itu, ditengah-tengah nya seolah-olah ada satu butang yang boleh ditekan. Tira cuba menekan-nekan butang tadi, tapi tiada apa-apa pun yang berlaku. Oleh kerana kepenatan yang teramat, Tira meletakkan semula batu tadi kedalam beg nya. Rancangan Tira ialah untuk membuang batu itu sebaik saja dia pergi ke kuliah esok pagi.

Sama seperti hari-hari sebelumnya, petang itu Tira berjalan pulang dari fakultinya. Sedang dia berjalan itu, baru lah dia teringat yang batu hijau semalam masih ada didalam begnya. Tira mula menyelongkar begnya sendiri mencari batu hijau itu. Ketika sedang leka mencari itu, ada satu suara memanggil namanya. Tira kenal suara itu dan pada mulanya dia enggan melihat siapa yang memanggilnya.

Suara yang memanggil namanya kini semakin dekat dan keras, Tira ketakutan untuk memandang wajah orang yang memanggilnya kerana dia tahu suara itu milik Alia. Akhirnya batu hijau yang dicari tadi sudah ada didalam genggamannya. Tira nekad untuk melarikan diri kerana dia tahu yang Alia pasti akan menyakitkan dirinya. Baru sahaja Tira melangkah, tangannya telah dipegang dengan genggaman yang kuat.

Tira terkejut dan dia berusaha untuk melepaskan diri. Tetapi usahanya untuk melepaskan diri membuatkan dirinya jatuh tersungkur apabila genggaman tangan yang kuat tadi melepaskan dirinya. Tira melihat Alia sudah mula berang terhadap dirinya, dan dia juga nampak yang Alia sudah mula mengangkat kakinya untuk memijak badan dia.

Kerana ketakutan sangat, Tira memejam matanya sambil terus menggenggam batu hijau didalam begnya dan secara kebetulan butang yang ada ditengah batu itu turut ditekan sama. Keadaan menjadi sunyi seketika, dan Tira mula membuka matanya. Sesuatu yang ganjil dan aneh telah berlaku terhadap dirinya, dia lihat keadaan sekeliling nya berhenti tidak bergerak.

Burung yang sedang berterbangan terhenti di udara, bunyi angin petang yang selalu bertiup juga tiada. Namun yang paling aneh sekali ialah, dihadapannya ada Alia yang masih lagi diposisi ingin memijak dia dan Zahid pula hanya berdiri kaku dibelakang Alia. Tira bingung dengan kejadian yang berlaku, dia berdiri dan berjalan sekeliling Alia. Dia cuba menyentuh Alia tapi takut jika Alia akan bergerak semula.

Tira segera berlari pulang ke rumah, dan sepanjang perjalanan dia pulang itu dia lihat semua orang tidak bergerak. Keadaan sekelilingnya semuanya terhenti seolah-olah masa sudah membeku. Apabila Tira sudah sampai dihadapan rumahnya, baru dia perasan yang tangannya masih lagi memegang batu hijau tadi. Dia perhatikan sekali lagi batu itu dan apabila dia menekan butang ditengah, secara tiba-tiba keadaan menjadi sedia kala.

Bersambung...

P/s : Aish, aku tak tau apa genre untuk citer kali ni. Kalau ada sesiapa yang baca, boleh tak bagitau kat aku citer ni genre apa.?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...