Friday, July 31, 2015

[Facts Friday] Fakta tentang facebook

Salam dan hai kepada para readers semua...

Semua orang tau tentang Facebook kan, dan aku rasa semua orang ada akaun Facebook. Aku pun ada juga akaun Facebook, tapi dah berapa bulan dah aku tak bukak. Tak tau lah kenapa aku malas sangat nak hadap Facebook tu, mungkin diatas faktor desakan hidup kot.hahaha. Kali ni aku nak share dekat korang beberapa fakta yang berkaitan dengan laman sosial Facebook ni..
Masa aku mula2 berfacebook dulu, benda ni selalu jadi.
Godam atau hacking
Setiap hari, sebanyak 600,000 cubaan telah dibuat untuk menggodam akaun Facebook, mungkin salah satu cubaan tu untuk godam akaun Facebook korang..

Bahasa lanun
Korang tau tak yang korang sebenar nya boleh tukarkan bahasa dekat Facebook tu dengan menggunakan bahasa lanun atau pirate language. Tapi bahasa lanun english lah, aku tak sure ada bahasa lanun melayu.

Facebook dan smartphone
Purata bagi seorang yang menggunakan Facebook di telefon pintar atau smartphone ada lah selama 14 jam untuk satu hari. Jadi lagi 10 jam tu korang gunakan untuk makan dan juga tidur..

Unfriend untuk selamanya
Terdapat beberapa kes yang orang sanggup membunuh cuma kerana mangsa tidak kawan atau unfriend suspek di laman Facebook. Tapi kalau sampai sanggup membunuh, memang patut lah orang tu kena unfriend.

Tekanan perasaan
Mengikut satu kajian, 1 daripada 3 orang akan berasa tertekan setelah masuk ke laman Facebook. Mungkin sebab orang tu tertengok gambar ex dorang kot, sebab tu dia tertekan..hehehe

Warna biru Facebook
Warna biru dipilih menjadi warna tema Facebook adalah kerana Mark Zuckerberg mengalami masalah rabun warna hijau dan merah. Agaknya sume benda yang dia pandang warna biru je kot..

Facebook di block
Negara China telah menghalang penduduknya dari mengakses Facebook, Twitter, dan New York Times sejak dari tahun 2009 lagi. Adakah dorang masih lagi menggunakan myspace.??

Lempang kalau nampak main Facebook
Seorang blogger telah mengupah seorang perempuan untuk melempang dirinya jika dia dilihat bermain Facebook. Agak-agaknya ada blogger kat Malaysia nak buat camtu.??

Like button
Pada asalnya, nama untuk "Like" button dipanggil sebagai "Awesome" button. Mungkin dorang tukar sebab panjang sangat awesome tu..

Waris kan Facebook akaun
Facebook ada ciri baru yang membolehkan korang untuk mewariskan akaun Facebook korang kalau korang meninggal dunia.. Aku baru tau pasal ni, tapi kalau betul boleh lah mintak orang tu deletekan akaun facebook aku..

Aku share kan fakta tentang Facebook sampai sini je, tapi kalau korang nak baca lagi banyak, korang boleh pergi dekat link ni je..
Sumber artikel.. 36 fakta tentang Facebook.

P/s : Facebook page untuk blog ni pun aku dah lama tak tengok, maybe aku patot delete je kot..

2 comments:

kakaktiricinderella said...

Uiii sanggup membunuh. Huhuhu Facebook ada baik da buruknya. Bergantung kepada diri kita sendiri.

Oh, saya takde Facebook. XD

Arpiiz said...

@Kakak Tiri Cinderella : Yup, semua nya bergantung kepada pengguna jugak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...