Tuesday, July 07, 2015

[Tech Tuesday] Mengenali Augmented Reality

Salam dan hai kepada para readers semua...

Okay, untuk entri malam ni aku nak cerita dekat korang tentang Augmented reality. Tetapi apa kejadahnya Augmented Reality ni.?? Adakah ianya sejenis makhluk purba yang pernah hidup di zaman dahulu kala.?? Atau mungkin ianya seekor makhluk asing dari planet lain.?? Hahaha, yelah2 aku tak merepek dekat entri ni. Aish, dekat semua entri aku nak merepek, kesian korang semua yang baca ni..

Apa itu Augmented Reality ?

Atau lebih dikenali sebangai AR, Augmented Reality ialah salah satu jenis realiti maya yang bertujuan untuk membuat salinan persekitaran dunia realiti ke dalam komputer. AR tadi akan menghasilkan pandangan campuran untuk pengguna yang mana ia merupakan gabungan pandangan sebenar yang dilihat oleh pengguna dengan pandangan maya yang dihasilkan oleh komputer dengan menambah maklumat di tempat yang dilihat. Pandangan maya yang dihasilkan oleh komputer direka untuk meningkatkan persepsi deria pengguna terhadap dunia maya yang mereka dari segi pandangan dan juga interaksi.

Tujuan Augmented Reality
AR bertujuan untuk mewujudkan satu sistem dimana pengguna tidak dapat membezakan diantara dunia sebenar dan juga dunia maya yang telah diubahsuai. Hari ini AR telah banyak digunakan dalam pelbagai sektor dan industri antaranya ialah dalam bidang hiburan, latihan ketenteraan, reka bentuk kejuruteraan, robotik, pembuatan dan penghasilan serta dalam industri yang lain.

Antara contoh-contoh Augmented Reality

Untuk reka bentuk kejuruteraan

Untuk pengiklanan

Untuk permainan
Aku tak pasti sama ada penggunaan Augmented Reality ni dah meluas atau belum dekat Malaysia ni, tapi yang aku pernah nampak, dekat komik Upin Ipin pernah buat AR ni. Pendapat aku, AR ni memang banyak kelebihan nya, kalau orang meniaga, korang boleh buat iklan guna AR, mesti dapat tarik ramai orang.hehehe

P/s : Sorry sangat-sangat kalau korang tak dapat faham translation aku tu. Aku dah cuba nak mudahkan dalam bahasa melayu, cuma itu je yang aku mampu..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...