Thursday, January 27, 2011

Ketegur...

biasanya budak kecik je la yang kena..
Salam, malam ni malam jumaat kan.. Habislah, malam ni banyak hantu keluar tau, kalau korang ada adik2 kecik cepat bawak dorang masuk.. Takut nanti ada yang kena ketegur pula.. Korang tau tak apa tu ketegur, ada yang tak tau ke, okay la aku bagi tau ye..(memang nak bagitau pun..hehe)

Mak aku cakap ketegur ni maknanya ada hantu yang tegur budak kecik, budak dah besar pun ada juga yang kene.. Biasanya kalau nak tau yang budak tu dah kene ketegur bila budak kecik tu asyik menangis je tak tentu pasal atau secara tiba2.. Bagi budak besar pula biasanya dorang akan kena demam yang lambat nak kebah(sembuh).. Kalau demam biasa kan cuma ambil masa seminggu je untuk elok, tapi yang ni ada yang lebih 2 minggu pun belum sihat lagi...

Aku ingat lagi mak aku cerita, masa aku darjah 1 dulu aku ada kena demam teruk sampai habis semua ubat hospital aku telan habiskan.. Selepas 2 minggu tak silap aku, demam aku still tak elok lagi, and ayah aku plan nak bawak aku jumpa Pak Ngah aku, dia ni boleh ubat penyakit secara tradisional..

Masa mulanya ayah aku memang dah syak yang aku kena ketegur, tapi ayah aku ni bukan lah jenis yang percaya sangat dengan benda2 macam ni.. Tapi lepas 2 minggu pun still tak elok lagi demam aku ni, dia pun bawak la jumpa dengan Pak Ngah aku..

Syukurlah sebab lepas aku berubat dengan Pak Ngah aku tu, demam aku pun pulih.. Rupanya kata Pak Ngah aku ada hantu yang nak berkawan dengan aku.. Sampai sekarang aku kurang percaya dengan cerita mak aku tu.. Walau pun aku tau yang itu semua kerja syaitan yang memang sentiasa mencari jalan untuk menyesatkan umat manusia ni..

Kesimpulannya, ketahuilah yang penyakit ini datangnya dari Allah, dan dia juga yang menyembuhkan segala penyakit.. Kalau macam ketegur yang aku ceritakan dekat atas tadi, itu cuma asbab (sebab) sahaja.. Lagi satu nak bagitahu, mengikut pengetahuan aku, sebenarnya hantu ini tidak wujud, itu cuma syaitan yang saja nak kacau orang yang punyai iman yang lemah..

6 comments:

khairun nisaa' said...

ouh . baru tahu apa itu ketegur . huhu ~

Arpiiz said...

kalau tak silap aku,ada name lain bagi ketegur tapi aku lupa pula..~~

~Nur Zulaiha~ said...

takutnye~~~

khairun nisaa' said...

nama lain apa ?

Arpiiz said...

maksud aku, kat tempat lain dorang tak panggil ketegur, tapi panggil apa ntah.. itu yang aku lupa tu..huhu

Anonymous said...

Nama lain utk ketegur, ketemas/ketemeh org perak kate.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...